Graudi un to superspējas!

Mēs visas zinām, ka graudi pēc savas būtības atšķiras gan pēc garšas, gan pēc savas uzturvērtības, taču, vai mazulim dodot putriņas vienmēr aizdomājamies, ko viņš no šī konkrētā grauda iegūst? Mēs esam apkopojuši populārākos no graudiem un vēlamies Tev pastāstīt, ko katrs no tiem dot Tavam mazulim.

Rīsi

Rīsi ir galvenokārt ogļhidrātu avots. Šķiedrvielu, vitamīnu un minerālvielu daudzums var ievērojami atšķirties atkarībā no rīsu šķirnes. Baltie rīsi var saturēt uz pusi mazāk vertīgo vielu nekā brūnie vai melnie rīsi, kas nav rafinēti. Rīsi satur kalciju, dzelzi, selēnu un varu, kā arī B grupas vitamīnus. Mazuli pieradināt pie brūnajiem vai pilngraudu rīsiem var pakāpeniski. Tā kā baltie rīsi ir rafinēti graudi – tātad pilnībā attīrīti no vērtīgā apvalciņa, priekšroku var dot speciāli bērniem paredzētām biezputrām, kuru uzturvērtība būs papildināta ar vērtīgiem vitamīniem, minerālvielām un dažreiz arī šķiedrvielām.

Griķi

Griķi pieder pie tā saucamās pseidograudaugu grupas līdzās kvinojai un amarantam, jo botāniski tie nepieder pie graudzāļu dzimtas. Tomēr uzturvērtības un izmantošanas uzturā ziņā tos pieskaita pie graudaugiem. Griķos ir salīdzinoši vairāk olbaltumvielu, šķīstošo un nešķīstošo šķiedrvielu, B grupas vitamīnu, magnija, selēna un dzelzs nekā citos graudaugos. Griķu olbaltumvielas ir ļoti vērtīgas, jo satur neaizstājamās aminoskābes.

Kukurūza

Kukurūza papildu “labajiem” ogļhidrātiem, satur B grupas vitamīnus, A un E vitamīnus, kā arī dažādas minerālvielas: magniju, mangānu un selēnu. Kukurūzas biezputrai ir patīkama garša un maiga konsistence. Tā ir laba izvēle mazuļa ēdienkartes dažādošanai ar graudaugiem.

Auzas

Auzu pārslu biezputra ir viena no vērtīgākajām. Salīdzinot ar citiem graudaugiem, tā satur vairāk olbaltumvielas, šķiedrvielas un dzelzi. Dzelzs ir īpaši svarīga bērniem pirmajos 3 gados. Un diemžēl parasti tā organismā pietrūkst. Auzām ir jābūt vienam no pamatgraudagiem biezputru izvēlē. Papildu augstāk minētajām labvēlīgām īpašībām, auzas satur arī vērtīgās polinepiesātinātās taukskābes, kas mazuļiem ir īpaši svarīgas smadzeņu un redzes attīstībā.

Mannā

Mannā jeb kviešu biezputrai ir visaugstākais olbaltumvielu saturs, bet līdzās baltajiem rafinētajiem rīsiem satur vismazāk vērtīgo šķiedrvielu un dzelzi. Salīdzinot ar citiem graudaugiem mannai ir visaugstākais lipekļa saturs, tāpēc tā noteikti nav ieteicama kā pirmā biezputra. Ja vēlaties dažādot sava mazuļa ēdienkarti ar mannā biezputru, tad labāk izvēlēties bērniem piemērotās mannā biezputras, jo tās būs bagātinātas ar vitamīniem, minerālvielām un dažas arī ar šķiedrvielām.

Rekomendēto šķiedrvielu daudzums pirmajā dzīves gadā nav noteikts, bet bērniem no 1 līdz 4 gadu vecumam tiek rekomendēts uzņemt 10g. šķiedrvielu dienā.

Porcija ar bērnu biezputru ļauj mazuļiem saņemt lielu daļu no nepieciešamās enerģijas, ogļhidrātu un mikroelementu dienas devas.

Komisijas direktīva 2006/125/EC
Report of a Joint FAO/WHO/UNU Expert Consulation Rome, 17-24 October 2001
Institute of medicine, Food Nutrition Board, 2002

Pēc iespējas ātrāk, bet ne ātrāk kā pēc 4 līdz 6 mēnešu vecuma, mazuļa ēdienkartē priekšroku ir jādod pilngraudu biezputrām. Pilngraudiem būtu jāveido vismaz pusi no visiem dienā uzņemtajiem graudaugiem. Pilngraudu produkti satur vairāk vitamīnus un minerālvielas, sevišķi magniju, selēnu un dzelzi. Pilngraudu produkti ir bagāti ar šķiedrvielām, kuras palīdz regulēt mazuļa vēdera izeju, kā arī novērst aizcietējumus.

Vienmēr novērojiet mazuļa organisma reakciju pēc jaunas biezputras lietošanas, ne tikai ieviešot jaunus graudaugus, bet arī mainot zīmolus. Graudi var saturēt kādu apstrādei izmantotu ķīmisku vielu atliekas, kas var izraisīt mazulim alerģisku reakciju. Izvēlaties drošus produktus!

Lejuplādē visu par biezputrām