Kā veselīgs uzturs stiprina jūsu mazuļa imūnsistēmu?

Mazuļa imūnsistēma un tās attīstība

To ir grūti iedomāties, bet bērna imūnsistēma sāka attīstīties vēl pirms piedzimšanas. Jūsu organisma antivielas caur placentu tika nodotas mazulim un pirmajos dzīves mēnešos tās turpina viņu aizsargāt pret baktērijām, vīrusiem un alergēniem, ar kuriem esat jau saskārusies. Mazuļa imūnsistēmai attīstoties, viņš veidos savas antivielas. Vieglas bērnības slimības stimulē imūnsistēmu, rosinot izveidot vairāk antivielu, kas cīnās pret slimībām un nākotnē tās novērš.

Apbrīnojami, kā imūnsistēma reģistrē katru baktēriju vai vīrusu, ar kuru tā sastopas, tāpēc tā spēj tik ātri reaģēt, kad Jūs nākamreiz saskaraties ar to pašu slimību.

Uzturs veido jūsu mazuļa dabisko aizsardzību

Pēdējo gadu laikā daudzu pētījumu uzmanības centrā ir bijušas zarnas. Jā, jo zarnās mājo vairums mūsu imūnšūnu! Tāpēc veselīgs un sabalansēts uzturs ir veselīgas imūnsistēmas veicināšanas atslēga. Kopš bērna piedzimšanas brīža vislabākais uztura avots ir mātes piens, kas nodrošina visas nepieciešamās barības vielas, tostarp antivielas viņa imūnsistēmas atbalstam. Sākot pamazām pārtraukt barot bērnu ar mātes pienu, daudzveidīga un uzturvielām bagāta pārtika palīdz stiprināt bērna dabisko aizsardzību un veicina veselību ilgtermiņā.

Uzturs un koronavīruss — fakti

Koronavīruss ir infekcijas slimība. Šobrīd nav pierādījumu, ka specifiska pārtika vai uzturs varētu aizsargāt pret koronavīrusu vai ārstēt no tā.

Ieteicams ievērot veselīgu sabalansētu uzturu, bagātu ar augļiem un dārzeņiem, kuri ir labs imūnsistēmai atbalstošs barības vielu avots. Tas attiecas gan uz pieaugušajiem, gan arī uz bērniem.

Šobrīd vislabākie infekcijas profilakses veidi ir higiēnas ievērošana, sociālā distancēšanās un pašizolācija — it īpaši no tiem, kuriem novēroti simptomi.
Kopumā ņemot, mūsu veselībai vienmēr noder sabalansēts uzturs, regulāras fiziskas aktivitātes un pilnvērtīgs miegs. Tagad vairāk nekā jebkad mums ir jārūpējas par sevi, ievērojot visus speciālistu ieteikumus.

Kā barības vielas atbalsta jūsu mazuļa imūnsistēmu?

Bērna augšana un attīstība ir atkarīga no veselīga uztura. Atbalstot imūnsistēmu, būtiska loma ir konkrētiem vitamīniem un minerālvielām. Uzturvielām bagātu pārtiku var iekļaut bērna uzturā pēc sešu mēnešu vecuma, ievērojot pediatra ieteikumus. Kā arī svarīgi ir nelietot pārāk daudz cukura un sāls. 

Dzelzs

Dzelzs ir nepieciešams, lai veidotu hemoglobīnu — proteīnu sarkanajos asinsķermenīšos, kuri iznēsā skābekli pa visu ķermeni. Dzelzs veicina bērna kognitīvo attīstību. Dzelzs trūkums, kas ir zināms kā anēmija, var ietekmēt imūno reakciju, izraisot infekciju pastiprināšanos bērniem.

Par laimi, ir pieejams plašs klāsts ar dzelzi bagātu produktu, kas iekļauj sarkano gaļu un augu bāzes alternatīvas, pupiņas un riekstus, pilngraudu produktus, piemēram, brūnos rīsus, zaļos lapu dārzeņus, piemēram, kacenkāpostus un spinātus, bagātinātas brokastu pārslas, piena maisījumujaundzimušajiem un papildu ēdināšanas piena maisījumu zīdaiņiem, ja zīdīšana nav iespējama vai ir nepietiekama, kā arī piena dzērienus bērniem pēc 1 gada vecuma. 

C vitamīns

C vitamīns ir dabisks antioksidants, ko izmanto baltie asinsķermenīši, lai cīnītos pret infekcijām, un tas palīdz absorbēt dzelzi. C vitamīns ir atrodams daudzos augļos un dārzeņos, piemēram, apelsīnos, kivi, upenēs, piparos, brokoļos un spinātos.

Cinks

Cinks ir minerālviela, kas atrodama visās ķermeņa šūnās. Tas palīdz imūnsistēmai cīnīties ar uzbrūkošajām baktērijām un vīrusiem, veidojot jaunas šūnas un enzīmus. Tas arī palīdz dziedēt brūces. Bērna ikdienas cinka prasības var apmierināt tāda uzturvielām bagāta pārtika kā, piemēram, gaļa, piena produkti (kā piens un siers), pilngraudu maize un graudaugi.

D vitamīns

D vitamīnam ir sava loma, palīdzot normāli funkcionēt bērna imūnsistēmai, kas ir viņa pirmā aizsardzība pret infekcijām. D vitamīns ir nepieciešams arī kalcija absorbēšanai organismā, veicinot bērna kaulu un zobu attīstību.

Parasti saules gaisma palīdz saražot ikdienā nepieciešamo D vitamīna daudzumu. Tomēr daudzi no mums pašlaik ir ikdienas gaitās ierobežoti, lai novērstu koronavīrusa izplatību, tāpēc mēs varam nesaņemt saules gaismas ikdienas devu. Tāpēc būtu īpaši svarīgi nodrošināt, ka mēs visi saņemam pietiekami daudz D vitamīna ar uzturu vai ar D vitamīna uztura bagātinātāju. Lūdzu, konsultējieties ar savu pediatru par D vitamīna papildus uzņemšanu.

Vislabākie D vitamīna avoti uzturā ir treknas zivis, piemēram, lasis un makrele, olas, dažas sēnes, bagātinātas brokastu pārslas, piena maisījums jaundzimušajiem un papildu ēdināšanas piena maisījums zīdaiņiem, ja zīdīšana nav iespējama vai ir nepietiekama, kā arī piena dzēriens bērniem pēc 1 gada vecuma. 

A vitamīns

A vitamīns atbalsta imūnsistēmu, stiprinot baltos asinsķermenīšus un veidojot antivielu imūnreakciju. Turklāt bērnam attīstoties, A vitamīns palīdz veidot šūnas.

A vitamīns ir atrodams dzīvnieku izcelsmes produktos, piemēram, aknās un olās, kā arī produktos uz piena bāzes, piemēram, jogurtos un sierā. Organisms var uzņemt A vitamīnu no dažiem augļiem, piemēram, mango un tumšlapu zaļumiem, piemēram, kāpostiem un kacenkāpostiem, kā arī oranžajiem dārzeņiem, piemēram, burkāniem un saldajiem kartupeļiem.

Prebiotiķi

Prebiotiķi ir atrodami banānos, cigoriņos, sīpolos, tomātos un, iespējams, vislielākais pārsteigums šajā ziņā ir ķiploks. Daži piena maisījumi jaundzimušajiem un papildu ēdināšanas piena maisījumi zīdaiņiem, ja zīdīšana nav iespējama vai ir nepietiekama, kā arī piena maisījumi maziem bērniem ir bagātināti ar prebiotiķiem, un pēdējie no minētajiem var papildināt sabalansētu uzturu.

Augļu, dārzeņu, pilngraudu, olbaltumvielu avotu (piemēram, gaļas vai zivju), tauku un piena produktu kombinācija nodrošina bērnu ar veselīgai imūnsistēmai svarīgiem vitamīniem, minerālvielām un citām uzturvielām. Ierobežojumu laikos rūpīga maltīšu plānošana un veselīgas uzkodas nodrošina iespēju sagādāt bērnam iespējami vislabāko sabalansēto uzturu.